Wanneer leraren zich minder zorgen hoeven te maken over de orde in de klas, kunnen zij zich veel meer gaan concentreren op vakkennis en vaardigheden bij leerlingen. Arnold Brouwer laat zien hoe je met voldoening les kunt geven aan pubers, humorvol en deskundig. De uitgangspunten en tips zijn in elke klassensituatie bruikbaar. In dit boek gaat het over de 80% van het lesgeven die je als leraar zelf in de hand hebt, die trainbaar en leerbaar is!
Gaat het in het begin vooral over het houden van orde en het opbouwen van een goede band met klassen en leerlingen, gaandeweg komen thema’s als motiveren, uitdagen en inspireren aan bod. Duidelijk wordt dat ‘traditionele’ uitgangspunten vaak onontbeerlijk zijn bij het uitvoeren van ‘modernere’ werkvormen.
In deze derde druk zijn, naast inhoudelijke aanvullingen, per hoofdstuk concrete opdrachten toegevoegd, zodat je als leraar nieuwe inzichten en suggesties direct kunt toepassen in je lessen. Daarnaast ligt er nu meer nadruk op de evaluatie van je lessen. Het is de leerling die het beste weet wat een leraar goed doet en wat beter kan. In dit boek word je daarom aangeraden feedback van leerlingen te gebruiken om je eigen lessen te evalueren en te perfectioneren. Het spel ‘Vraag het de leerling’ kun je daarvoor als hulpmiddel gebruiken. Met dit boek en de bijbehorende spellen, zet je weer een stap in je eigen professionalisering.
ISBN: 978-90-822459-1-2
De derde druk van het boek ‘Hoe geef je met voldoening les aan pubers?’ is te bestellen voor € 49,95 (inclusief verzendkosten). Deze herziene uitgave heeft als ondertitel: ‘Vraag het de leerling!’ De bijbehorende kaartspellen, het DiscussieSpel en ‘Vraag het de leerling!’ worden meegeleverd.